SELAMAT DATANG


25 Mac 2023

BERANI MATI

Ramadhan ke 3...
Waktu petang waktu dijadualkan untuk adik aku belajar bawa kereta belajar pasal apa berkaitan kat litar. .

Hurmmm ..
Biasa la jenis mudah lupa jalan kan ...
"Ni jalan ke mana?!"....
Aku dah naik muak ..
Aku suruh dia buat tiga penjuru apa bagai tapi katanya aku bagi ajaran sesat ...
salah suruh pusing steering....
Dahtu salah buat la betul² ...

Aku annoying sikit dengan dia.  
Sebab olah gerak dia agak lambat ..
Banyak kali mati enjin .,
Disebabkan dia dah "dup dap dup dap" ..

Dia stop ok !!!
💔💔💔💔💔

Aku dalam otak dah sakit otak ...
Takkan nak banyak kali repeat pra test
Tau la murah je bayaran repeat .. 
hanya sekadar RM25 ...

Dahtu tepat 5.30 petang ke bank ..
ke bazaar ..
beli ais ,

Dahtu ikut jalan tak tempuh traffic light ..
Jalan kampung ..
Dahtu masa nak keluar simpang ..
Lalu jengkaut ...
hurmmm ..
Dah lepas ..
depan aku ada tiga biji kereta ..
Dua kereta dah bagi signal nak memotong masa ni dah sampai ke laluan naik bukit ..
Dahtu depan aku kancil ..
Dalam otak "dia nak memotong ke tak .."

So aku buat keputusan ..
Baik aku memotong..
Dah nasib aku masa memotong la kenderaan dari depan nak lalu ..
Ujian ye. .
aku pecut sedaya mungkin. ..
Dah memang salah aku ..
hahaha ..
Awal² kereta depan dah bagi lampu tinggi ..
belakang kereta tu ada lori ..

Aku masa ni dah malas fikir. .
nak masuk ke belakang jengkaut tu ..
aku rasa tak boleh...
"LANTAKLA ..!"

masa ni dah kena hon panjang. .bukan sekadar kereta sama dengan lori ...

Adik aku kat belakang dengan sebelah aku dah mula ceramah ..
"JANGAN MEMOTONG ...!" ...

ala sekurangnya aku memotong dengan laju dan pantas balas steering ..
Confirm mesti masuk group ...
Takpun confirm kereta ni jadi target polis ...
Aku dalam hati dah target ..
"CONFIRM BERITA NI BAKAL DIADU KE AYAH!" ...

Well adik aku no 5 memang kuat mengadu ..kuat mengutuk...
(cakap orang kitorang ni sama je😂😂) ..

Pasal adik aku nak beli kereta. ..
Baru je submit dokumen ..
Tapi ayah dah gembar gembur ..

Tau ayah bangga tapi taktahu lulus ke tak ..
Bukan dapat sebelum raya pun ..
Stock booking mesti panjang.  ..
Dahtu adik no 5 aku dah bagi amaran.  
Dia tak kasi sesiapa pun pakai kecuali Iwan. .
Dahtu dia sebar kaitan aku ..
Sebab aku ni takut bawa auto ..
Aku takut sebab tak pernah bawa auto ..
Dah pernah bawa lain la ..

Kadang aku kecik hati juga dengan adik aku no 5 ni ..
Banyak memerli ..
Banyak mengungkit ..
Dulu zaman belajar aku ..
Dia nak buku tu aku beli ..
Pakai duit ptptn duit zakat ..

Tapi semenjak dia dah kerja.  
Kau jangan la meminta tanpa saja² melainkan kecemasan je.  

Aku kadang sakit hati juga ..
Ye tau dia nak beli kereta auto sebab dia tahu akak dia BODOH kereta auto .
Tapi benda kalau belajar dengan cepat senang ..
Dia tu bawa kereta manual pun tak mahir sebab jarang kan ..
Jangan main cakap lepas je ..
Jaga la sensitivity hati orang juga ..

Well anak no 5 memang perangai macam tu ..
Cakap main lepas tanpa fikir perasaan orang ..

Takpe dah perangai kitorang sebijik je ..
Maafkan jela...
Sementara masing² tak berkahwin ..
Gaduhla sepuas hati ..
Dulu ber7 ..sekarang ber6 ..tapi jarang berkumpul .sebab sorang ayer keroh..sorang Sabah ..Sabah tu pun setahun kalau ada peluang balik dapat la berkumpul itu pun 2 minggu ..

Sementara ada mak ayah ..
Balik la jika berkesempatan. ..
Sementara rumah ni ..takda orang dengki nak menghalau walaupun rumah orang tua sendiri ..

Zaman sekarang ni kena hati² ..saudara ke jiran ke ..kalau pasal tanah takde fikir apa pun .. yang bukan hak pun mengaku hak ..
Kalau tahap nak membunuh pun sanggup padahal orang luar ..
Kadang sanggup jadi talam dua muka demi kepuasan diri ..
Tapi tak sedar dah makin menuju ke seruan pulang ke sisi Nya ..
Dahtu nak buat rumah anak pun selamba badak je ..
Dahla buat garaj tak fikir laluan ke rumah masuk ke rumah ..
Dahtu nak buat rumah anak ..serupa macam reban ayam .. keluasan tak besar mana tetap juga kena fikir ..tanah dah ada penama tak kisah la dua penama dah tiada ..tetap ada yang paling afdal untuk meminta keizinan.  
Jangan bila orang dah bagi menetap ..tambah tapak rumah nama isteri ..jangan heboh nak menjual ..rumah mesra rakyat ..tapi masa sebelum nak buat ..talam dua muka .. nak masuk nama sendiri ..patutnya nama si isteri sebab dah bahagian hak isteri.  
Hidup bukan lama mana pun. .anak tu pun tak semestinya duduk kat situ lama² kosong .. sementara anak ada ulang alik bagi la duduk serumah.  
Dahla area rumah aku ni dah tak semeriah macam dulu ..ramai dah pulang ..
Kalau meriah pun biasa² je ...
Rumah aku ni yerpp masih meriah tahap annoying sikit ..

Nak besarkan rumah ..ada yang memerhati ..itu pasal ayah suruh beli rumah lain. .
Tapi ini rumah kitorang membesar takkan nak lepaskan kepada manusia yang tak berhak ..






Tiada ulasan: