SELAMAT DATANG


16 Jun 2023

LESEN PART 2

Kembali lagi ke kisah adik no 5 aku.  .

Pra test sampai masuk kali ke 4  .. baru lulus .. (pecah tradisi .. tapi aku dalam hati positif kan hati .. lain orang lain ujian dia) ..
Cikgu yang urus bahagian litar dengan jalan raya pun kenal dia ..
Cikgu dia tu pun dah mengeleng kepala dengan kegabraan adik aku ni ..

Dahtu cikgu yang urus JPJ tu kata ..
" JPJ ni sekali jalan terus lulus kan .." 
Dia balas "insya Allah"

Sekalii.......
Totally OUT ..
JPJ 1 dua² fail .. (19042023)
Takde rezeki nak pass JPJ ...
Katanya kat litar handbrake keras susah nak turun ..
Kalau kat jalan raya ..
Katanya org sebelum dia saja letak tayar kereta dalam keadaan tidak lurus ... Baru gerak sikit tayar ke lain tempat ..
Dia pun satu asal tak tengok kedudukan steering tu macam mana ...

JPJ 2 .. (10052023)
Alhamdulillah lepas bahagian litar .. ni katanya ada nyaris nak naik tebing tapi pengawai situ tak perasan so ..LULUS REZEKI TERPIJAK...
Jalan raya pula tak lepas sebab tersalah masuk gear.. Patut gear 3 tapi tersalah masuk gear 1 ..

JPJ 3 .. (31052023)
silap dia simple je .. kenapa kau masuk terus ke kiri ... kena ke kanan dulu.. tak jauh pun dari tempat dia belajar.  Aku dah tunjuk jalan .. Masih fail juga .. dia pun dah give up ye ..katanya tak pass juga JPJ 4 tu memang honeymoon takpun stop la berapa lama dia nak..
Dia masa ni dapat JPJ jenis straight...

Ulang KELAS TAMBAHAN pun sama je.  

JPJ 4 .. (07062023)
masa ni tawakal ye ..jemput dia waktu pagi nasib dia balik 6 pagi ..abang kerja pagi terpaksa hantar dia kat kedai berdekatan kilang abang pukul 5 pagi ... Hujan ye anak² .. dugaan plak tu .. adik bongsu aku kena cuti haram ye ... nasib waktu ambil dia hujan renyai je ..dahtu sampai 🚦 3 ..hujan menderu² selebat alam .. nasib dah cerah ..sampai kilang dia ..dekat pukul 7 lebih .. masa ni aku dah tawakal ..

Tapi sebaliknya dia lulus dengan pengawai JPJ yang dia kata jenis boleh kawtim ..sebab dah jumpa masa JPJ 2 .. Jenis bagi lepas cuma kena nasihat supaya jangan pula dah lulus ..
jarang nak bawa kereta. ,

Alhamdulillah.. mental dia kuat .. dahtu lulus waktu dia kerja malam ... 🤣 nasib dia dapat belajar kelas tambahan hari ahad sebelum JPJ 4 dia ni ... 

Dia mengadu kat aku. ..ikutkan nyaris² nak mati enjin padahal dah dua kali JPJ dia guna kereta baru. ..dahtu nak tukar gear pun kereta tersasar garisan. .tapi pengawai JPJ tu pun jenis tak kisah ..dia nak sedapkan hati boleh nyanyi ye .. nasib pengawai tu jenis kompromi ..

Dia pun dah otw menunggu kereta booking dia tu .. tapi elokla LAMBAT sampai walaupun adik no 6 aku dah tak sabar nak bawa. .tapi belum rezeki ...dahtu duit down payment pun tak cukup lagi ...Masih bertatih² untuk kumpul ..tapi dah sign agreement..

Dah macam² ceklist dia. .
Memang dia tak izinkan aku bawa ..
We will see ..
Dah la meng"annoying"kan aku ..sebab kata aku takut bawa auto ..tapi Tau kau terkejut aku dengan adik dia no 6 tu sekali jalan je dah lulus ..tak macam dia. .

Hahaha ...
Sakit hati juga weii ..
Dahtu dah pasang angan² ..nanti kalau nak healing boleh meronda dengan member malam² .. nak pasang itu ini. .
Nak letak kereta kat rumah risau aku guna ..(dia dah larang memang idok le aku nak sentuh) ..dahtu dia kata kalau letak sini kunci spare tinggal rumah tapi satu kunci kat dia .. kalau ada orang nak pinjam terutama orang yang annoying kan di tu cakap takda ...

Kita tengok je la macam mana kisah dia nanti ...
Nasib kau dah lulus ..itu pun bagi aku lulus sebab rezeki terpijak je ..

adik no 5 aku ni jenis mulut laser.  Dia je betul ..sekali diduga macam ni. .dahtu ayat memula lepas CERAMAH ..dia kata ..takpe buat litar lulus ..jalan raya tak lulus takpe ..

Sekali kau tengok berapa banyak duit kau lebur demi LESEN kereta ni. .tu nasib tak ambil lesen motor ..

Dugaan dia bila dah bawa kereta rumah ni ..dah starting buat .. alhamdulillah lepas je dia lulus ..kereta buat hal ..sekali g bengkel spray throttle body scan computer ... alhamdulillah sedap je rasa bawa ...

Tiada ulasan: